torstai 9. maaliskuuta 2017

Hyödyllisiä Linkkejä

Koottuja hyödyllisiä linkkejä 

Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV

Etämyynti (Linkki)
Mitä etämyynnillä tarkoitetaan? "Etämyynti on kaupankäyntiä, jossa ostaja ja myyjä eivät ole samanaikaisesti läsnä. Kauppa ja sitä edeltävä markkinointi tapahtuu kokonaan sähköpostilla, puhelimella tai muilla viestintävälineillä."
  • Sivustolla käsitellään yksityiskohtaisesti tietoja, jotka sisältyvät etämyyntiin niin myyjän kuin ostajan toimesta.
  • Mitä kaikkea asiakkaan on saatava tietää ennen ostosopimuksen tekoa? (Linkki)
  • Ennakkotiedot asiakkaalle taulukkomuodossa (Linkki
  • Tilausvahvistus (Linkki) Jokaisella asiakkaalla on oikeus saada etämyyntikaupasta vahvistus ennen tavaran saapumista tai viimeistään tavaran saapumisen yhteydessä. Vahvistus on toimitettava pysyvällä tavalla niin, ettei tietoja voida jälkikäteen muuttaa, esimerkiksi sähköpostiosoitteeseen tai paperilla. Tilausvahvistuksessa annettavat tiedot: 1. Tuotteen pääominaisuudet; 2. Yrityksen nimi; 3. Yrityksen päätoimipaikan maantieteellinen osoite; 4. Yrityksen puhelin- ja faksinumero (sähköposti); 5. Tieto siitä mihin kuluttaja voi valittaa ostoksesta; 6. Tuotteen kokonaishinta veroineen,  yksikköhinta, ja/ tai kestosopimuksen kokonaiskustannukset (kk/ laskutuskausi); 7.  Kokonaishintaan sisältymättömät toimitus- ja muut kulut; 8. Viestintäkulut tilausta tehtäessä; 9.  Maksua, toimitusta ja muuta sopimuksen täyttämistä koskevat ehdot sekä tarvittaessa asiakasvalituksia koskevat käytännöt; 10. Peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevat ehdot, määräajat ja menettelyt.[...] (jatkuu artikkelissa)
  • Hinnat ja lisämaksut etäkaupassa (Linkki)
  • Peruuttamisoikeus etämyynnissä (Linkki) ja Peruuttamisilmoitus (LinkkiValtaosalla etämyyntituotteista on 14 päivän peruuttamisoikeus, jonka kuluessa kuluttaja voi perua kaupan ilman erityistä syytä. Peruutusilmoitus on tehtävä viimeistään 14 päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta tai sopimuksen tekemisestä. Jos peruuttamisajan viimeinen päivä on lauantai tai pyhäpäivä, peruuttamisilmoituksen voi tehdä vielä ensimmäisenä arkipäivänä. 14 päivän peruuttamisajan laskeminen ja peruuttamisoikeus riippuu siitä, onko kyseessä tavara, palvelusopimus tai digitaalinen palvelu.
  • Huom. Digitaaliset palvelut: 14 päivän peruuttamisaika lasketaan digitaalista sisältöä koskevan sopimuksen tekemisestä; Digitaalisen sisällön sähköisenä toimittamisena pidetään digitaalisessa muodossa lataamalla, suoratoistona tuotettua tai toimitettua tietoa, esimerkiksi tietokoneohjelma, sovellus, peli, musiikki, video (mm. urheilutapahtuman katseluoikeus) tai teksti (mm. näköislehden lukuoikeus); Kuluttajalla ei ole velvollisuutta maksaa kokonaan tai osittain suoritetusta digitaalista sisältöä koskevasta palvelusta, jos: digitaalisen sisällön toimittaminen on aloitettu peruuttamisaikana ilman kuluttajan ennakkosuostumusta; kuluttajalle ei ole annettu tietoa peruutusoikeuden menettämisestä; kuluttaja ei ole saanut vahvistusta tehdystä sopimuksesta.
  • Huom. Kuluttajalla ei ole kaupan peruuttamisoikeutta, jos digitaalisen sisällön toimittaminen on sähköisesti aloitettu kuluttajan suostumuksella ennen peruuttamisajan päättymistä ja kuluttajalle on ilmoitettu peruttamisoikeuden puuttumisesta.

Kotimyynti (Linkki)
Antaa selkeän kuvauksen asiakkaan ja elinkeinonharjoittajan oikeuksista, että velvollisuuksista osto- ja myynti tilanteesta, joka tapahtuu elinkeinonharjoittajan toimitilojen ulkopuolella.
  • Tietoa siitä kuinka sopimus voidaan perua ja miten se todennetaan. Huom. Kuluttajalla on 14 päivää aikaa tehdä peruutusilmoitus
  • Mitä tarkoittaa Kauppasopimus, Palvelusopimus ja Sekasopimus (sisältää työtä, että tavaran myyntiä). (Lisää sopimuksista: Sopimuksen tekeminen)
  • Mitä tietoja kuluttajalle tulee luovuttaa ennen sopimuksen tekemistä. Esim. Selkeä ja ymmärrettävä kuvaus kulutushyödykkeen pääominaisuuksista; elinkeinonharjoittajan nimi, osoitetiedot, puhelin- tai faksinumero (sähköposti); tieto minne valitus voidaan lähettää; kulutushyödykkeen kokonaishinta veroineen, yksikköhinta ja kestosopimuksen kokonaiskustannukset kuukausittain/ laskutuskausi; kulutushyödykkeen kokonaishintaan sisältymättömät toimitus- ja muut kulut; maksua, toimitusta ja muuta sopimuksen täyttämistä koskevat ehdot ja kuinka perua sopimus; muut mahdolliset kulut sekä säännöt (toimitus- ja peruuttamistilanteessa); maininta asiakastuesta, muista kaupanteon jälkeisistä palveluista ja takuusta sekä niitä koskevista ehdoista;  tieto digitaalisen sisällön toimivuudesta että yhteentoimivuudesta laitteistojen ja ohjelmistojen kanssa; tieto mahdollisuudesta ja tavoista saattaa riita kuluttajariitalautakunnan tai muun vastaavan elimen käsiteltäväksi.
  • Mitä tarkoittaa Tilausvahvistus
  • Huom. Erillinen Suostumus lisämaksujen perimiseen on oltava. Esim. "[...] sähköisesti tehtävässä sopimuksessa kuluttajalle asetetaan maksuvelvollisuus, on elinkeinonharjoittajan varmistettava, että kuluttaja nimenomaisesti hyväksyy tilaukseen liittyvän maksuvelvollisuuden."(Yrittäjät.fi)
  • Huom. Kotimyyntisäännöksiä ei sovelleta, jos kulutushyödykkeen hinta on pienempi kuin 30 euroa.
  • Peruuttamislomakkeen malli (Finlex)

Muita linkkejä sivustolla:

  • Lapsi kuluttajana (KKV)
  • Huijaukset (KKV)
  • Maksut, laskut ja perintä (KKV)
  • Viat, viivästykset, ja valitukset (KKV)

  • Kuluttaja-asiamies (KKV)

  • Kuluttajaneuvonta (KKV)


SUOMI.FI

Kaikki julkiset palvelut yhdestä osoitteesta.
  • Artikkeli: Kuluttajana (15.2.2016) sis. kattavan ja syventävän tiedon kuluttajan olemisesta, laista ja velvoitteista kuin myös kuluttajan turvasta. 
  • Huom. Kuluttajansuoja koskee vain yritykseltä ostettua tavaraa tai palvelua. "Jos tuote on ostettu yksityishenkilöltä, esimerkiksi kirpputorilla tai verkkohuutokaupassa, ostajalla ei ole ongelmatilanteessa kuluttajansuojalain antamaa turvaa, eikä asiassa voi turvautua valtakunnallisen kuluttajaneuvonnan apuun. Yksityishenkilöiden väliseen kauppaan  sovelletaan kauppalakia, ja ostaja voi viedä riidan käräjäoikeuden ratkaistavaksi."
  • Sivun linkit vievät pääasiassa Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuille ja artikkeleihin.

Kuluttajariitalautakunta (Linkki)

"Kuluttajariitalautakunta on puolueeton ja riippumaton ratkaisuelin, jonka keskeisimmät arvot ovat oikeudenmukaisuus ja oikeuden helppo saatavuus. Lautakunnan jäsenet edustavat tasapuolisesti kuluttajia ja elinkeinonharjoittajia. Lautakunta linjaa ja ohjaa kuluttajaoikeutta vakiintuneella ratkaisukäytännöllään ja uusilla täysistuntoratkaisuillaan." Sivustolla ratkaisuesimerkkejä aiemmista tapauksista, joita lautakunta on käsitellyt sekä valituslommakkeita, joita voi käyttää, jos haluaa tehdä valituksen lautakunnalle.

Huom. Jotta lautakunta voi ottaa ratkaisupyynön käsiteltäväksi, tulee asiakkaan ensin yrittää selvittää asiaa kuluttajaneuvonnassa tai Euroopan kuluttajakeskuksessa (linkit menevät KKV:n sivuille).

SUOMEN LAKI

FINLEX (maksuton palvelu)

Tietoa Suomen laista ja käytännöistä, että lain soveltamisesta niin viranomaisiin kuin yksityishenkilöihin. Myös uusimmat lakiuudistukset ja linjaukset löytyvät sivuilta.

OIKEUS.FI (maksuton palvelu)

Tietoa eri tuomioistuinten ratkaisuista, oikeusavusta ja neuvontaa oikeusasioissa. Jos tarvitset apua oikeudellisissa asioissa tarkasta tiedot täältä ensin. Myös avoimia työpaikkoja Oikeushallinnon sisällä löytyy täältä.

FONDIA (osittain maksullinen)

Lakitekstiä ja asetuksia kansantajuisesti. Sisältää virtuaalilakimies -palvelua. Osa palveluista on maksullisia. Kyseessä on yritys, ei yleishyödyllinen järjestö tai toimija. (En erityisesti suosittele sivustoa, sillä muutkin lakifirmat tarjoavat vastaavia palveluja. Asiakkaalla on myös mahdollista saada ilmaista lakineuvontaa ja palvelua netistä ilman sitoutumista erikseen tiettyyn yritykseen tai asianajotoimistoon.)

LAKI24.FI (osittain maksullinen)

Lakitekstiä ja asetuksia kansantajuisesti. Sisältää virtuaalilakimies -palvelua. Osa palveluista on maksullisia. Kyseessä on yritys, ei yleishyödyllinen järjestö tai toimija. Artikkelit ovat lyhyitä ja yleisluonteisia. (En erityisesti suosittele sivustoa, sillä muutkin lakifirmat tarjoavat vastaavia palveluja. Asiakkaalla on myös mahdollista saada ilmaista lakineuvontaa ja palvelua netistä ilman sitoutumista erikseen tiettyyn yritykseen tai asianajotoimistoon.)

MUITA LÄHTEITÄ

KULUTTAJA.FI

Yleisluonteinen sivusto/ lehti, jossa käsitellään erilaisia kuluttajakysymyksiä ja ratkaisuja riitoihin.

YRITTÄJÄT.FI

Tietoa ja tukea yrittäjyyteen sekä millaisia velvoitteita että suojaa laki antaa yrittäjille. Yrittäjien ABC palvelut.
  • Tiedonantovelvollisuudet, koti- ja etämyynti. Artikkelissa määritellään se mitä tarkoitetaan koti - ja etämyynnillä. 
  • Milloin on kyse lain tarkoittamasta etämyynnistä? "Etämyynnistä on kyse, kun sopimus syntyy yhtä tai useampaa etäviestintä käyttämällä etämyyntiä varten luodussa järjestelmässä. Etäviestimellä tarkoitetaan internetiä, sähköpostia, tekstiviestiä, puhelinta, televisiota, postimyyntiluetteloa tai muuta välinettä, jota voidaan käyttää sopimuksen tekemiseen ilman, että osapuolet ovat yhtä aikaa läsnä."
  • Milloin on kyse lain tarkoittamasta kotimyynnistä? "Kotimyyntisopimuksella tarkoitetaan sopimusta, joka tehdään tai jota koskevan tarjouksen kuluttaja tekee muualla kuin elinkeinonharjoittajan toimitiloissa osapuolten ollessa samanaikaisesti läsnä."
  • Jos sähköisesti tehtävässä sopimuksessa kuluttajalle asetetaan maksuvelvollisuus, on elinkeinonharjoittajan varmistettava, että kuluttaja nimenomaisesti hyväksyy tilaukseen liittyvän maksuvelvollisuuden. Jos elinkeinonharjoittaja ei ole saanut kuluttajan nimenomaista hyväksyntää, sopimus ei sido kuluttajaa.
  • Milloin kuluttajan oikeus perua tilaus ei ole voimassa: "Kuluttajalla ei ole peruuttamisoikeutta esimerkiksi silloin, kun palvelu on kokonaan suoritettu tai digitaalisen sisällön toimittaminen sähköisesti on aloitettu ennen peruuttamisajan päättymistä kuluttajan pyynnön tai suostumuksen johdosta ja kuluttajalle on ilmoitettu peruuttamisoikeuden puuttumisesta tällaisessa tapauksessa. Kuluttaja ei voi peruuttaa sopimusta myöskään, kun sopimus koskee tavaraa, joka valmistetaan tai jota muunnellaan kuluttajan vaatimusten mukaisesti tai selvästi henkilökohtaisia tarpeita vastaavaksi." (Lisää: KSL 6:16. 1k ja 6:9.)
  • Riitatilanteet: "Kuluttajansuojalakiin lisättiin 9.1.2016 säännös, jonka mukaan yrityksen on pidettävä verkkosivuillaan kuluttajien saatavissa helposti, selkeästi ja ymmärrettävästi tieto tuomioistuimen ulkopuolisesta riidanratkaisuelimestä. [...]""Käytännössä yrityksen on lisättävä verkkosivuilleen ja vakioehtoihin huomautus, jossa todetaan kuluttajalla olevan mahdollisuus saattaa kuluttajasopimusta koskeva erimielisyys esimerkiksi kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi."
  • Huom. Kuluttajansuojalain mukaan kuluttajalla on oikeus peruuttaa koti- tai etämyyntisopimus ilmoittamalla siitä viimeistään 14 päivän kuluttua peruutusajan alkamisesta.
  • Huom. Digitaalisen sisällön toimittaminen sähköisesti voidaan aloittaa ennen peruuttamisajan päättymistä, jos kuluttaja on antanut siihen nimenomaisen ennakkosuostumuksensa.
  • Huom. Kuluttajalla on oikeus peruuttaa muuta kuin digitaalista sisältöä koskeva tilaus 14 päivän kuluessa silloinkin, kun palvelusuoritus on jo aloitettu hänen suostumuksellaan, mutta sitä ei ole vielä saatettu loppuun. Tällöin kuluttajan tulee kuitenkin korvata jo tehty suoritus.

Kuningaskuluttaja (Yle.fi)

  • Yksityiselläkin myyjällä on iso vastuu käytetyn auton vioista (27.3.2014) Artikkeli sis. yleistä tietoa autokaupasta ja mahdollisuuksista valittaa virheistä. Erityisesti huomioitavaa ovat viedeoklipit Kauppaoikeuden yliopistonlehtori Klaus Viitasen (Helsingin Yliopisto) lausunnoista koskien yksityisten välistä autokauppaa.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti